Dieta na zaparcia

U osób cierpiących na zaparcia dieta potrafi przynieść wspaniałe rezultaty. Sprawdź co należy zrobić by pozbyć się tej męczącej dolegliwości

Problemy z układem pokarmowym to dla wielu osób temat tabu. O zaparciach nie rozmawia się bowiem w gronie znajomych, a często nawet z najbliższymi osobami. Zwykle o tej przykrej dolegliwości często przypominają nam reklamy lecące w radiu, w porze obiadu, które psują apetyt. Czy istnieją zatem jakieś proste i naturalne sposoby umożliwiające normalne wypróżnianie się, bez konieczności spędzania w toalecie kilkunastu minut?

Problem z wypróżnianiem dotyczy bardzo wielu Polaków, niezależnie od płci czy wieku. Według definicji medycznej zaparcie pojawia się w momencie gdy zdrowy człowiek oddaje stolec rzadziej niż trzy razy w tygodniu i towarzyszy temu spory wysiłek. Wydalony ekskrement jest w postaci twardej oraz zbitej. Dobrą wiadomością jest to, że z reguły zaparcia nie wymagają interwencji lekarza, pod warunkiem, że nie towarzyszom im bolesne skurcze lub ślady krwi w stolcu.

Najczęstszą przyczyną nawracających zaparć jest brak aktywności fizycznej, odwodnienie oraz stres. Często mogą być one również spowodowane zmianami hormonalnymi szczególnie u kobiet w okresie ciąży oraz menopauzy. Jednak zwykle problemy z wypróżnianiem nasilają się wraz z wiekiem, gdyż układ pokarmowy przestaje pracować tak jak kiedyś. Na szczęście istnieją proste i naturalne sposoby na walkę z tą przykrą dolegliwością, najważniejsze jest jednak odpowiedni sposób odżywiania.

Dlaczego odpowiednia dieta na zaparcia powinna zawierać dużo płynów?

Często niewłaściwy sposób odżywiania oraz siedzący tryb pracy sprawia, że pojawiają się problemy z wypróżnianiem. Do zaparć dochodzi zazwyczaj w momencie, gdy organizm otrzymuje zbyt małą ilość płynów. Stara się on w procesie trawienia zachować jak największą ilość wody, stąd pojawiają się problemy z wypróżnianiem. Właśnie dlatego należy pamiętać o regularnym uzupełnianiu płynów i o wypijaniu przynajmniej 2 litrów wody dziennie. Należy natomiast unikać picia zbyt dużej ilości kawy oraz czarnej herbaty, gdyż działają one moczopędnie i odwadniająco.

Natomiast dieta na zaparcia powinna być bogata przede wszystkim w soki warzywne. Specjaliści szczególnie polecają picie soku z buraków. Warto również sięgać po naturalne soki owocowe, zwłaszcza takie zawierające cząsteczki miąższu. Niektórym osobom pomaga również nabiał, a najbardziej te produkty mleczne, które zawierają żywe kultury bakterii. Kefir czy naturalny jogurt nie tylko sposób na zdrowy posiłek, ale pomaga też wyeliminować zaparcia. Jednak bez wprowadzenia właściwej diety, opisane wyżej sposoby mogą mieć tylko doraźny charakter. Często bowiem w codziennych posiłkach jest zbyt mało błonnika, a to właśnie on odpowiada za odpowiednią perystaltykę jelit i prawidłową pracę układu pokarmowego.

Dieta bogata w błonnik pomoże pozbyć się problemów z zaparciami

Błonnik pokarmowy należy do węglowodanów złożonych, które mają różnorodny wpływ na organizm człowieka. Istnieją dwa typy błonnika: rozpuszczalny w wodzie (pektyna) oraz nierozpuszczalny w wodzie (celuloza, lignina). Ten drugi zwany jest również włóknem pokarmowym i jest bardzo ważny dla prawidłowej pracy przewodu pokarmowego. Wiąże on bowiem nadmiar kwasu solnego w żołądku, a także wodę co zapobiega nadmiernemu odwodnieniu mas kałowych, a co za tym idzie niweluje zaparcia.

Dieta na zaparcia powinna więc być bogata w warzywa i owoce, które zawierają najwięcej błonnika. Szczególnie polecane są suszone śliwki, które poza włóknem pokarmowym są również źródłem polifenoli, chroniących układ krwionośny. Ponad to w diecie osób cierpiących na zaparcia powinny się znaleźć również otręby i produkty zbożowe otrzymywane z całego ziarna, kapusta, sałata, papryka oraz nasiona roślin strączkowych. Dieta przy zaparciach powinna również zawierać kiszonki, które bogatym źródłem probiotyków. Obecność odpowiedniej ilości żywych kultur bakterii w jelitach poprawi na pewno pracę całego układu pokarmowego.

Osoby cierpiące na zaparcia szczególnie powinny unikać potraw ciężko stawnych oraz zawierających dużo węglowodanów prostych. Cukry znajdujące się nie tylko w słodyczach, ale też w pieczywie i ziemniakach, czy ryżu zalegają dłużej w przewodzie pokarmowym i sprzyjają zaparciom. Należy unikać również częstego jedzenia gotowanych warzyw, gdyż w procesie obróbki termicznej zwiększa się w nich ilość cukrów prostych. Należy również zadbać by w miarę możliwości posiłki były spożywane regularnie, najlepiej w odstępie 4-5 godzin. Porcje nie powinny być za duże i jedzone powoli, bez stresu i pośpiechu.

Dieta na zaparcia powinna zawierać również zioła

Doskonałym uzupełnianiem diety, u osób cierpiących na zaparcia są zioła. Niektóre z nich jak siemię lniane i nasiona babki płesznik są bogate w błonnik. Powinno się je spożywać po zamoczeniu w wodzie, gdyż wtedy pęcznieją i pokrywają się śluzem oraz poprawiają pracę jelit. W przypadku dodania ziół do diety, by mogły odpowiednio zadziałać, należy pamiętać o wypijać dziennie nieco więcej wody.

Dieta bogata w błonnik wymaga długofalowego stosowania i nie zadziała od razu. W przypadku gdy problem jest naglący warto skorzystać z naturalnego środka przeczyszczającego jakim jest liść senesu oraz kory kruszyny. Zioła można bez problemu kupić w aptece bądź drogerii, należy jednać ściśle przestrzegać dołączonej przez producenta instrukcji. Po takie sposoby należy jednak sięgać rzadko, gdy przy długotrwałym stosowaniu mogą sprzyjać rozleniwieniu się jelit.

U osób cierpiących na zaparcia dieta powinna zostać uzupełniona o regularny wysiłek fizyczny. Poprawia on bowiem metabolizm, przez co organizm szybciej i łatwiej pozbywa się tego co jest mu niepotrzebne. Nie trzeba od razu uprawiać sportu wyczynowego by pozbyć się zaparć, często wystarczy regularny spacer po pracy lub zamiana samochodu na rower bądź rolki. Należy pamiętać, że zaparcia nie muszą być stałym elementem codzienności i wystarczy kilka prostych sposobów by pozbyć się ich ze swojego życia.